البطانة الفضية للاحتباس الحراري؟ يمكن أن يصبح القطب الشمالي أكثر نظافة

Published September 27, 2011 by Dalia Hazem

قد يؤدي معدل سقوط الأمطار العالمي المتزايد إلى التخلص من ثلوث الغلاف الجوي، و هذا وفقا لما تنبأت به إحدى  الدراسات.

قد يكون هناك جانب مضئ للاحتباس الحراري -على الأقل في القطب الشمالي ؛ إذ تشير دراسة جديدة أن المناخ المتغير قد يحسن من جودة الهواء في المنطقة القطبية.

و يعد هذه الاكتشاف خبرا جيدا استثنائيا للقطب الشمالي و الذي تشير معظم الدراسات إلى أنه يحتر بشكل أسرع بكثير من باقي أجزاء الكوكب.

و تتحرك ملوثات الهواء في الوقت الحالي من المناطق الصناعية المتطورة في الجنوب إلى الشمال باتجاه القطب الشمالي، حيث يساهم التلوث في رفع حرارة المناخ القطبي.

و وفقا لما قاله رئيس الدراسة تيموثي فجاريت ،عالم الغلاف الجوي بجامعة يوتا ، فإن السبب وراء هذه الزيادة المرتقبة في جودة الهواء هو كمية الأمطار العالمية المتزايدة و التي تتنبأ تقديرات مناخية عدة بأنها ستكون نتيجة واسعة الانتشار للاحتباس الحراري.

و قال جاريت:” إن الترسيب(هطول الأمطار) هو الطريقة الوحيدة الفعالة التي يمكنها إزالة التلوث الجزيئي” . و هذا يرجع إلى أن قطرات المطر تحمل معها الملوثات ببساطة آثناء هطولها من الغلاف الجوي ، و هذه هي ذاتها الآلية وراء الأمطار الحمضية.

 

و بهذه الطريقة فإنه من الممكن أن تكون الملوثات قد أزيلت من الهواء في مناطق أخرى قبل أن يصل إلى القطب الشمالي.

 

المصدر : موقع ناشيونال جيوجرافيك

ترجمة: داليا حازم

الثلاثاء

27 – 9 – 2011

There may be a bright side to global warming, at least in the Arctic—the changing climate could improve air quality in the polar region, a new study shows.

The find is rare good news for the Arctic, which most studies find is warming much more rapidly than the rest of the planet.

Currently, air pollutants generally travel from industrially developed regions in the south northward to the Arctic, where pollution contributes to heating up the polar climate.

The reason for the potential boost in air quality is increased global rainfall, which many climate models predict will be a widespread result of global warming, said study leader Timothy Garrett, an atmospheric scientist at the University of Utah. (See an interactive map of global warming’s effects.)

“Precipitation is the atmosphere’s single most efficient way of removing particulate pollution,” Garrett said. That’s because raindrops simply take the pollutants with them as they fall from the atmosphere—the mechanism behindacid rain.

Thus, pollution may be already scrubbed from the air in other regions before it even reaches the Arctic.

(See “Mystery Ingredient Cleaning Earth’s Atmosphere.”)

Source: National Geographic

http://news.nationalgeographic.com/news/2011/09/110923-global-warming-soot-air-pollution-science-environment/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: